Waktu Di Malaysia

Waktu Di Yaman

Wednesday, January 13, 2010

Mula kelas pukul 8.00 pagi

As-Syeikh Abdul Majeed az-Zindany pernah memberitahu kami, bahawa tidak ada satu pun universiti dalam dunia ini yang memulakan pengajian sejurus selepas solat Subuh, kecuali universiti kami.

Manhaj jami’ah menjadikan kelas al-Qur’an (halaqah) bermula sejurus selepas solat Subuh. Begitu juga dengan kelas Tafsir bagi sesetengah tahun pengajian.

2 rakaat = haji + umrah !

Dengan sistem seperti ini, menyebabkan para pelajar boleh mendapat pahala mudah, kerana an-Nabi alayhis-salam berkata:

من صلى الفجر في جماعة ثم قعد يذكر الله حتى تطلع الشمس ثم صلى ركعتين كانت له كأجر حجة وعمرة/ تامة تامة تامة
“sesiapa yang bersolat Subuh secara berjemaah, kemudia dia duduk mengingati Allah sehingga matahari terbit, kemudian dia bersolat dua rakaat, dia mendapat pahala seperti pahala haji dan umrah/ sepenuhnya, sepenuhnya, sepenuhnya.”

Oleh itu, halaqah yang memang akan berakhir setelah matahari terbit, akan diakhiri dengan kebanyakan pelajar bersolat dua rakaat yang Nabi alayhis-salam nyatakan.
Sejuknya..

Namun begitu, minggu ini, para syeikh telah bersepakat untuk menunda kelas selepas Subuh ke pukul 11.30 pagi, disebabkan oleh suhu musim sejuk yang melampau. Khabarnya untuk seminggu ini sahaja.

Saya pernah mencuba memeriksa suhu Sanaa pada jam 8:30 pagi, menggunakan khidmat Google Weather. Didapati bacaan pada waktu itu adalah 46F atau pun lebih kurang 22C.
Suhu paling sejuk bagi hari itu ialah 24F atau lebih kurang 9.8C dan paling panas ialah 68F atau lebih kurang 34.2C. Sejuk tak? Nak dibandingkan dengan tempat bersalji taklah sangat. Tetapi cuaca di Sanaa yang sejuk dan kering tidak berapa selesa, kerana menyebabkan kulit merekah, dan berdarah.

Memang suhu minggu ini agak sejuk berbanding musim sejuk tahun-tahun lepas. Sehinggakan mereka yang bersolat Subuh di masjid ‘bernafas wap’ dari mulut mereka.
Mujahadah

Waktu yang sejuk ni, memang nak kena ada mujahadah yang tinggi untuk ambil wudhu’ pergi ke masjid solat Subuh, lebih-lebih lagi awal waktu.

Jami’ah, untuk budget, menutup elektrik jam 11:00 malam dan akan buka semula pukul 4:30 pagi azan pertama.

Cara nak cam tu azan pertama (bagi dalam jami’ah) ke tak, dia ada lafaz:

الصلاة خير من النوم
“Solat itu lebih baik daripada tidur”

Jadi bagi sesiapa yang nak ambil wudhu’ untuk solat malam, tak sempat la nak guna heater (bagi yang ada water-heater atau cerek elektrik).

Tak apa lah.. dalam satu hadis Rasulullah alayhi-salam menyebut:

ألا أدلكم على ما يمحو الله به الخطايا ويرفع به الدرجات ؟ قالوا بلى يا رسول الله قال إسباغ الوضوء على المكاره وكثرة الخطا إلى المساجد وانتظار الصلاة بعد الصلاة فذلكم الرباط
“apakah boleh aku menunjukkan kamu perkara yang Allah menghapuskan dosa, dan menaikkan dengannya darjat-darjat? Mereka (para sahabat) menjawab, mestilah ya Rasulallah. Dia berkata, “melebihkan wudhu’ ke atas tempat ‘kebencian’ dan banyaknya langkah ke masjid, dan menunggu masuk waktu solat selepas satu waktu solat. Maka itulah pengikatnya.”
Sahih Muslim no: 251

Antara syarah bagi kalimah ‘kebencian’ daripada ulama’ hadith ialah:

1. Air yang sangat sejuk
2. Tempat yang pedih kalau kena air
3. Ambil wudhu’ waktu Subuh selepas bangun tidur (sebab masih mengantuk)

Akan tetapi, jangan salah sangka pulak, kalau boleh guna pemanas, gunalah, jangan sampai memudharatkan diri pulak.. boleh rujuk komen as-Syeikh DR Yusuf al-Qardhawi dalam buku kecilnya as-Sunnah dan al-Bid’ah.

Ya Allah terimalah amalan kami..

0 comments:

 
Powered by Blogger