Waktu Di Malaysia

Waktu Di Yaman

Thursday, January 21, 2010

Gotong-royong dapur

النظافة من الإيمان
“Kebersihan itu sebahagian daripada Iman.”

[tidak disahihkan sebagai hadis Nabi alayhis-salam, tetapi maknanya sahih]


Memandangkan kepada keadaan dapur yang kelihatan sempit, kami ahli dapur semasa duduk bersembang-sembang bersepakat untuk mengadakan gotong-royong dapur. Biasalah, apabila sudah lama tidak diasingkan, barangan dapur sudah bercampur dengan barangan peribadi.

Jumaat 15 Januari (macam familiar) kami pilih untuk mengadakannya. Kali ini, kami namakan gotong-royong ini, ‘Mengeluarkan Hak Milik Peribadi’ untuk menfokuskan misi kami iaitu bukan mengemas atau membuat susun atur baru, akan tetapi hanya mengasingkan dan mengeluarkan barang yang bukan milik dapur.

Gotong-royong bermula pada waktu syuruk kira-kira 40 minit selepas solat Subuh berjemaah di masjid jami’ah. Suhu pagi itu boleh tahan, rasanya sekitar 12~13C.

Kami mulakan dengan mengeluarkan semua barangan yang ada di dalam dapur ke bahagian luar. Sesetengahnya memang susah untuk dikeluarkan jadi kami terus asingkan di dalam dapur.

Kejutan Khusuf

Jam sudah lebih kurang 9 pagi. Lebih suku dapur telah Berjaya dikemaskan. Tiba-tiba terdengar pengumuman dari masjid;

الصلاة الجامعة الصلاة الجامعة
“Solat berjemaah! Solat berjemaah!”

Patutlah 15 Januari ni macam familiar.. Kali ini kami tidaklah terkejut sangat, kerana kami telah membaca Utusan Online menyatakan bahawa akan berlaku gerhana matahari hari Jumaat. Cuma kerana kurang pengalaman, kami ingatkan jam 3.125 petang seperti waktu gerhana di Malaysia...

Kali ini syeikh yang membuat pengumuman itu tidak membiarkan semua kebingungan. Dia menambah;

طلاة الخسوف, صلاة الخسوف الآن
“Solat khusuf (gerhana). Solat khusuf sekarang.”

Disebabkan tidak bersedia dan sibuk, kebanyakan kami memilih untuk meneruskan kerja berkemas.

10 minit kemudian, syeikh yang sama (maaf, tidak teringat namanya) terus memulakan solatnya. Kali ini dia tidaklah membaca atau ruku’ serta sujud sepanjang seperti yang as-Syeikh Muhammad as-Sodiq biasa lakukan. Mungkin kerana hari ini hari Juma’at, ramai yang perlu mandi Juma’at. Kata Nabi alayhis-salam:

إذا جاء أحدكم الجمعة فليغتسل
“Apabila datangnya seorang daripada kalian hari Juma’at maka hendaklah dia mandi.”
[Sahih al-Bukhari no 837 dan Sahih Muslim no: 844]

Oleh itu ada ulama yang mengambil zhohir hadis ini dan juga hadis lain juga dengan berpendapat bahawa mandi Juma’at adalah wajib.

Sambung Kemas

Ahli dapur semakin ramai yang ada, tadi sibuk kot.. Kami (atau depa) mula kemas di bahagian yang paling haru. Bahagian dapur masak.

Semua peralatan disimpan di sana. Semua periuk simpanan. Semua pinggan mangkuk untuk tetamu. Yang paling sayu, tempat tidur rahsia kucing yang kesejukan. Ada kesan tinggalan kucing yang tidak diingini. Tabah.

Mujahid dan Hadi, ahli MAMTIY yang berwibawa, mengambil peranan menyusun dan mengasingkan kembali barang yang boleh diguna dan tidak. Juga menyusun kembali dengan lebih menjimatkan ruang.

Mula Masak Tengahari

Osman, seorang lagi ahli MAMTIY, pulang daripada pembelian ikan. Cadangannya untuk membuat ikan bakar. Tapi baru nak cari jaring nak masak. Takpa, sebenarnya dah ada.

Sebahagian ahli dapur ambil bahagian untuk memasak, sebahagian lagi menyusun kembali barangan yang dilonggokkan di luar, setelah pengasingan antara barang peribadi dan barang dapur.

Akhirnya siap juga kemas dapur.. Ada sedikit perubahan pada susunan rak, menampakkan dapur lebih luas.. Diriwayatkan daripada Nabi alayhis-salam katanya;

إن الله طيب يحب الطيب نظيف يحب النظافة كريم يحب الكرم جواد يحب الجود فنظفوا/ أفنيتكم ولا تشبهوا باليهود
“Sesungguhnya Allah itu baik menyukai kebaikan. Bersih menyukai kebersihan. Mulia Pemurah dan menyukai kepemurahan. Sempurna menyukai kesempurnaan. Maka bersihkan halaman-halaman rumah kamu dan jangan menyerupai Yahudi.”

[hadis Hasan diriwayatkan oleh at-Tirmizi]

1 comments:

Anonymous said...

Sedapnya ikan bakar tu. hehe.

 
Powered by Blogger