Waktu Di Malaysia

Waktu Di Yaman

Tuesday, November 16, 2010

Manusia bukan diciptakan untuk hidup di dunia?



Jika kita perhatikan janin yang mempunyai tangan dan kaki di dalam rahim ibunya. Pasti kita akan mengatakan bahawa janin tersebut bukanlah diciptakan untuk hidup di dalam rahim ibunya. Apakah yang dapat dilakukan di dalam tempat yang amat sempit tersebut. Apakah tujuan di ciptakan tangan dan kaki di dalam rahim ibu. Oleh itu, semua orang pasti mengatakan bahawa janin memang bukan diciptakan untuk hidup di dalam rahim ibu.

Manusia juga bukanlah ciptaan yang diciptakan untuk hidup di alam dunia ini. Ada 2 perkara pada diri setiap manusia yang membuktikan bahawa manusia bukanlah diciptakan untuk hidup di alam dunia seperti janin yang tidak diciptakan untuk hidup di dalam rahim ibunya
‘Siapa yang mahu mati?’ Tanya seorang penceramah kepada hadirin. Tidak ada seorang pun yang menjawab saya mahu mati. Semua orang inginkan agar dipanjangkan umur, dan kalau boleh tidak mahu mati lansung. Biar dia dapat melihat semua keturunannya, dia belum puas menikmati hidup. Orang yang mahu mati cepat hanyalah orang yang putus asa untuk hidup.
Seorang jutawan sentiasa bekerja keras untuk menambah hartanya walaupun harta yang ada padanya sekarang tidak habis digunakan sehingga tujuh keturunannya. Manusia tidak akan pernah puas mengumpul harta.
‘Haikal rasa nak tukarlah kereta BMW tu, sekarang dah keluar model baru’. Luah Haikal kepada ayahnya Datuk Hashim, walaupun di rumahnya sudah mempunyai 7 kereta mewah.
Setelah habis menguasai bumi dia mahu ke bulan pula. Setelah itu planet marikh pun mahu dijelajahinya. Begitulah tabiat kejadian manusia, fitrah kejadian manusia memang ingin hidup selama-lamanya dan tidak akan pernah puas dengan apa yang ada. Dua bukti tersebut menunjukkan bahawa manusia bukanlah diciptakan untuk hidup di dunia ini. Semua saintis telah bersepakat bukan sahaja bumi, bahkan seluruh alam ini akan musnah juga pada suatu hari nanti. Segala khazanah yang ada di bumi juga tidak cukup untuk menampung nafsu serakah manusia yang tidak pernah berasa puas.
Allah swt yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana tidak akan mensia-siakan fitrah kejadian yang telah diciptakan-Nya. Dia telah menyediakan suatu alam yang lain untuk manusia memperolehi apa yang dihajatinya sekarang yang mustahil dapat dikecapi di alam dunia. Ya! Alam tersebut adalah alam akhirat, di syurga Allah yang telah disediakan bagi hamba-hamba-Nya yang beriman dan bertaqwa. Hamba yang tidak leka dengan kehidupan dunia yang bersifat sementara dan penuh tipu daya.
Firman Allah:Masukilah syurga itu dengan aman, Itulah hari yang berkekekalan. Mereka di dalamnya memperoleh apa yang mereka kehendaki; dan pada sisi kami ada tambahannya.” Surah Qaaf: 34-35

Oleh: Ibnu Najeeb

3 comments:

sesiapasahaja said...

Kemudian, manusia diciptakan untuk hidup di alam akhirat kah?

integrasi.muslim said...

bila ingat adanya alam akhirat. maka dunia bukan tujuan utama....hanya sebagai jalan ke akhirat.

akhirat pula dijadikan untuk menilai manakah hamba allah yang patuh dan manakah yang ingkar.

jika tidak....tak adil jika orang yang melakukan kejahatan tidak dihukum!

Bidin said...

Al-Mulk ayat 2 jawapan persoalan. Bumi untuk manusia bukan manusia untuk bumi

 
Powered by Blogger