Waktu Di Malaysia

Waktu Di Yaman

Tuesday, November 30, 2010

CORETAN RINGKAS

Alhamdulillah….

Syukur pada tuhan yang mengurniakan nikmat iman dan islam pada diri ini. Sedikit coretan yang ingin dikongsi bersama mengenai piala futsal PERMAYA pada minggu lepas.

Walaupun team rumah iman kalah pada suku akhir, kita berpuas hati kerana penyertaan ini dapat meningkatkan ukhuwwah islamiyah dengan lebih rapat. Rasa-rasanya itulah objektif penganjur dalam piala futsal kali ini.

Sesekali tersungkur di padang kerana kekasaran pemain merupakan adat dalam permainan bola. Tidak perlu menaruh hati atau menyimpan dendam. Perasaan ingin menang mesti ada pada setiap pemain. Tetapi sifat beralah dan mengalah juga perlu untuk menjamin suasana ukhuwwah. Bukan sikap mengaku kalah.

“Maaf, tak sengaja tadi…”
“Tak pa. biasa aja nie…”

Mental juga amat penting untuk memupuk suasana harmoni dalam permainan. Kejutan dan terjahan dari pihak lawan boleh memberi tekanan kepada mental pemain. Akibatnya, kekasaran dan ungkapan keji terhasil. Tambahan pula dengan sikap peribadi yang kurang disenangi oleh sebahagian orang menyebabkan keadaan boleh menjadi tidak terkawal.

Sokongan dan jeritan penonton amat memberi kesan jika tidak ada persediaan mental yang kuat. Mungkin agak susah untuk mengawal emosi ketika berada dalam padang. Namun, nilai-nilai islam perlu dijaga daripada pihak pemain mahupun penonton.

Biarlah piala futsal ini berakhir dengan baik, ukhuwwah dan mahabbah. AL AMAL BIL KHAWATIM!.... Desas desus selepas bermain hanya akan membangkitkan amarah yang sedia ada. Berlapang dada adalah jalan terbaik!!!....




1 comments:

Unknown said...

pew2 ponn.. tahniah kepada BARCASEA krn menjuarai prtndingn ini.. agk2 nye spe plyr brcsea tue e??? huhuh

 
Powered by Blogger